AC504V Werking en diagnose roetfiltersystemen (DPF)

Moderne dieselvoertuigen krijgen een steeds complexer uitlaatsysteem. Een bekend onderdeel van dit uitlaatsysteem is het roetfilter. Het doel van dit complexe uitlaatsysteem is de uitstoot van het voertuig verlagen. Door de steeds veranderende wetgeving is de fabrikant verplicht om de techniek in en rond het uitlaatsysteem steeds aan te passen. Hierdoor worden veel componenten van het motormanagement betrokken bij het ‘reinigen’ van de uitlaat en de uitstoot. Voorbeelden hiervan zijn EGR, gloeisysteem en inspuittiming. Tevens wordt er steeds meer gebruik gemaakt van additieven. Denk hierbij aan AdBlue en Eolys. Het vereist specifieke kennis om diagnose te stellen aan deze complexe systemen. Aan het eind van deze sessie wordt aandacht geschonken aan de bekende problemen en oplossingen, zoals het toepassen van verkeerde olie, rijden van korte afstanden en motormanagementdefecten die invloed hebben op roetfiltervervuiling.

Staat jouw datum of locatie er niet bij?

voorinschrijven

Wij zorgen dat je op een ander moment op jouw voorkeurslocatie kunt trainen.


Inhoud
  • Inleiding moderne dieselsystemen in relatie tot uitlaatreinigingsystemen
  • Uitleg werking actieve regeneratie hulpmiddelen
  • Oorzaken vervuiling uitlaatsystemen
  • Soorten roetfilters (open/gesloten/OE/imitatie/cordieriet/siliciumcarbide)
  • Interpretatie live data en foutcodes DPF (FAP) en sensoren
  • Uitleg werking sensoren, onder andere breedband lambdasonde en druk(verschil)sensor
  • Stappenplan tot diagnose roetfilter
  • Werking en onderhoud van AdBlue
  • Werking en onderhoud van Eolys Diagnose en resetten van AdBlue
  • Diagnose en resetten van Eolys
  • Regeneratie door voertuig (passief en actief) en tester (geforceerd)
  • Diagnose sensoren met communicatie-apparatuur en scoop
  • Voertuig gerelateerde storingen en problemen
Doel
  • De deelnemer raakt bekend met roetfilters en additieven
  • Goed onderhoud plegen aan uitlaatsystemen en componenten die hier betrekking op hebben
  • Omgaan met diagnosetester en scoop om signalen van roetfilter met sensoren in beeld te brengen
  • Adviseren klant met betrekking tot reparatie aan uitlaatsystemen
  • Gevaren van verkeerd gebruik, zoals verkeerde onderdelen en uitprogrammeren van software
  • Zoeken naar mogelijke veroorzakers bij defect aan roetfilter
€ 145
  • Trainingscentrum
  • 1 dagdeel (3 uur)
  • Geen specifieke vooropleiding vereist

Motormanagement diesel

  • E-learn module/2 theoriedagen + meten/ 1 praktijkdag, meten op borden en auto’s
AC701V € 640

Dieseltechnologie en emissie

  • 3 dagen (24 uur)
AC201898 € 600

Diesel praktijk diagnose

  • 1 dag (8 uur)
AC201867 € 200

Emissietechnologie bij dieselmotoren

  • 1 dag (8 uur)
AC201900 € 200